Spinoza uitgebreid aan de orde in seculiere geschiedenis van bekeringen
Hierbij signaleer ik graag dit boek
Susan Jacoby, Strange Gods: A Secular History of Conversion. Pantheon, February 16, 2016 – books.google –
“Susan Jacoby is an independent scholar, noted speaker and the best-selling author of eleven books, including The Age of American Unreason and Freethinkers: A History of American Secularism. Her new book is Strange Gods: A Secular History of Conversion.” [cf. website Susan Jacoby]
Vooral het verschijnsel van ‘afgedwongen bekeringen’ komt veel voor - in alle soorten en maten, van de dwang die Isabella en Ferdinand uitoefenden en die Spaanse joden tot vertrek of bekering dwong (waardoor velen maranen werden), van Duitse joden zoals Heinrich Heine en de kinderen van Moses Mendelsohn e.a., vanwege culturele druk, daar je anders geen kansen kreeg. Maar ook een bekeerling als Augustinus komt uitgebreid aan de orde en wat voor invloed diens bekering had op de ontwikkeling van het christendom. De lotgevallen van de puriteinen en Hugenoten en zo meer.
Spinoza heeft geen eigen hoofdstuk of paragraaf, maar komt veel in het boek voor.
Het review van Sarah E. Jones op de website "Americans United for Separation of Church and State" eindigt aldus:
Strange Gods is a provocative and
well-researched account of influential conversion stories. Jacoby succeeds in
explaining conversion’s dual character as a matter of conscience and a
political act. Readers will likely be familiar with some historical episodes
she profiles; the biographies of Augustine, Edith Stein and Mohammed Ali are
well-trod ground. Others, like Bishop Paul of Burgos, are more obscure.
Jacoby particularly excels at introducing her audience to these unfamiliar
stories in an accessible manner, and her narrative voice is lively and witty.
Jacoby’s obvious passion for the subject matter compels the reader to keep pace
with her on a meandering journey from North Africa to North America.
Jacoby’s work is extremely valuable. Readers of Church & State will appreciate
it as a profound celebration of religious freedom and of the separation of
church and state – which Jacoby amusingly describes as a principle for which
the Religious Right “should fall on their knees and thank their god.”

