Inutilis scientia Spinozana [150] Hoe Google met ons meedenkt
Dit vind ik toch te fraai om niet hier te signaleren. We maken allemaal wel eens mee dat als we een niet helemaal correcte zoekopdracht ingeven, Google ons vraagt of we niet het volgende bedoelen (volgen alternatieve zoekwoorden]. Kennelijk “weet” Google ook heel goed wat afwijkend is van hoe er meestal of gebruikelijk tegen de Bijbel wordt aangekeken – zodat ook tegenwoordig nog wordt benadrukt dat Spinoza een afwijkeling, een anomalie, is! Toen ik vandaag ingaf:
J. Samuel Preus, Spinoza and the Irrelevance of Biblical Authority, kwam bovenaan te staan: “Bedoelde u: J. Samuel Preus, Spinoza and the Relevance of Biblical Authority.”
Daarna volgden dan toch de relevante hits. Google kón intussen dus "beter weten." Enfin, uit die hits – ook al is het wat oudere informatie – stel ik de rest van het blog samen. Maar fijn toch om te weten hoe onze Grote Broeder over onze waarden waakt.
Hier kwam geen reactie, maar wel pakte een twitteraar 't op:
J. Samuel Preus, Spinoza
and the Irrelevance of Biblical Authority. Cambridge University Press, 2001, paperback, 2009 – books.google
Spinoza's Theological-Political Treatise (1670) is a landmark both in democratic political theory and in the history of biblical interpretation. J. Samuel Preus highlights Spinoza's achievement by reading the Treatise in the context of a literary conflict among his contemporaries about biblical interpretation. Preus's exposition of neglected primary sources surrounding Spinoza's work offers new evidence regarding his rhetorical strategy and intent in the Treatise. The book provides not only a valuable contribution to Spinoza scholarship but an important account of the origins of modern methods of biblical interpretation.
Nancy Levene (van wie in dit blog iets te vinden is) schreef een lang, gedegen en goed review over J. SAMUEL PREUS's boek in The Jewish Quarterly Review [Vol. 94, No. 1 (Winter, 2004), pp. 191-201], waarin ze enerzijds veel waardering uit voor de gedegen studie van Preus, maar de vinger erop legt dat hij Spinoza in z’n positieve uitingen over wat de Bijbel ‘heilig’ maakt, niet serieus neemt, hem waarschijnlijk niet gelooft als Spinoza van mening is – in haar woorden - dat “The Bible is the one sacred text that knows it is not sacred except insofar as it produces virtuous readers. It is a text that commends justice and charity by insisting that they are not unique to its pages, that is, they are relative to the mind.”
Later heeft Nancy Levene deze lezing nog eens verder uitgewerkt in: “Does Spinoza think the Bible is sacred?” Jewish Quarterly Review 101, 4 (Fall 2011): 545-573. [Cf. haar website]


